Scala

Scala - statycznie typowany, obiektowo-funkcyjny język programowania kompilowany do kodu maszynowego Javy inspirowany językami OCaml, Erlang i Haskell.

Sześć rodzajów polimorfizmu

17 minut(y)

Gdy dociera do mnie informacja o kolejnym wspaniałym języku programowania, którego warto się nauczyć, to pierwsze co robię to sprawdzam jak wygląda polimorfizm w tym języku programowania.

Haskell i monady - czy monady są jeszcze egzotyczne?

13 minut(y)

Język programowania Haskell to ma straszną opinię. Że trzeba rozumieć co to teoria kategorii albo monady. Tylko że teoria kategorii odnosi się do wszystkich języków programowania. A monady są podobno możliwe nawet w Bashu.

Krótka historia informatyki na przykładzie serializacji danych

11 minut(y)

Najpierw odpowiedzmy sobie na dodatkowe pytanie kto to jest informatyk? Odpowiedź jest oczywista jest to człowiek znający się na informatyce. I tu dochodzimy do głównego pytania a co to jest informatyka? Można pomyśleć, że informatyka to nauka o komputerach. Przecież codziennie informatycy używają komputerów. Ale

No Exceptions - IO, królowa monad

10 minut(y)

Czasem słyszy się opinie, że programowanie funkcyjne jest bez sensu, ponieważ czyste funkcje (ang. pure functions) nie pozwalają na pisanie efektów ubocznych. A przecież każdy działający program potrzebuje efektów ubocznych. Dla wyjaśnienia efektem ubocznym jest: Komunikacja ze światem zewnętrznym, zarówno odczyt jak i zapis Komunikacja między wątkami Zmienny stan (ang. mutable state) i zmienne kolekcje (ang. mutable collections)

No Exceptions - o problemach z wyjątkami

16 minut(y)

Wyjątki bywają problematyczne, ale przez swoich obrońców, są często przedstawiane jako jedna z fundamentalnych części programowania obiektowego. Co ciekawe wyjątków nie ma w podstawowych założeniach paradygmatu obiektowego. Nie ma też nic o wyjątkach w definicji programowania obiektowego podanej przez Alana Kaya, lider zespołu tworzącego język Smalltalk uznawany za twórcę tego terminu. Za to jest o komunikowaniu się obiektów za pomocą wiadomości.

Kolejny język programowania - język wszystkomający

9 minut(y)

Język wszystkomający jest to język w którym można programować imperatywnie, funkcyjnie, obiektowo, proceduralnie oraz strukturalnie. Prawdopodobnie jest to język zły do nauki jako pierwszy język programowania. Może też być złym językiem do nauki pojedynczych paradygmatów programowania, jeśli nie mamy odpowiedniej dyscypliny. Jeśli jednak mamy tę dyscyplinę jest to genialny język do nauki nowych paradygmatów programowania. Po co uczyć się nowych paradygmatów programowania starałem się wyjaśnić w artykule Kolejny język programowania do nauki - paradygmaty programowania.

Kolejny język programowania do nauki - paradygmaty programowania

13 minut(y)

Zdecydowaliśmy się nauczyć programować. I zostać programistami. Może nawet dostaliśmy pierwszą pracę. I w tej pracy ktoś nam powiedział, że uczy się nowego, a więc i kolejnego, języka programowania. Czemu się uczy? Bo np. usłyszał/przeczytał cytat:

Który język programowania wybrać na początek - język natywny

12 minut(y)

Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise język fullstackowy, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera

Który język programowania wybrać na początek - język fullstackowy

14 minut(y)

Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise język fullstackowy, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera

Który język programowania wybrać na początek - język korporacyjny

8 minut(y)

Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise fullstack język, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera

Biblioteki do logowania dla języka Java i platformy JVM

6 minut(y)

W artykule Konfiguracja fabryki loggerów z biblioteki Slogging w Scali autorytarnie stwierdziłem, że Logback dla JVM jest najlepszym silnikiem do logowania. Czytając artykuł Programowanie w Rust: The Good, The Bad and The Ugly zszokowała mnie informacja, że programista nie wie która biblioteka logowania dla Javy jest najlepsza. Prawdziwa klęska urodzaju. I programista nie wie co wybrać

Scala - No Universal Equality

6 minut(y)

Ostatnim błędem zgłaszanym w kodzie projektu resentiment przez scalafix jest “No Universal Equality” wynikający z użycia operatora ==.

Biblioteki do logowania dla języka Scala

9 minut(y)

Chcąc dowiedzieć się co dzieje się wewnątrz naszej aplikacji mamy dwie drogi. Pierwszym sposobem jest debugowanie. Jednak im więcej wątków w aplikacji i im bardziej komunikują się one w sposób asynchroniczny tym trudniej jest debugować. Drugim sposobem jest logowanie informacji. Najprostszym sposobem logowania informacji w Javie jest System.out.println, a w Scali upraszcza się to do println. Ale jest to złe z dwóch powodów: Po pierwsze, jeśli piszemy aplikację “konsolową” (ang. command line interface, CLI) to użytkownik będzie niepotrzebnie widział nieinteresujące go informacje z wewnętrznego procesu przetwarzania. Tak wypisanych informacji nie można zapisać w bazie danych ani wysłać do innego systemu.

Flagi kompilatora Scalac

8 minut(y)

Nie bójmy się tego powiedzieć, Scala to nowy Perl. I tak jak w Perlu, w Scali obowiązuje zasada TIMTOWTDI (ang. There is more than one way to do it), czyli “Można to zrobić na różne sposoby”.

Statyczna analiza kodu dla języka Scala w SBT - część 1.

5 minut(y)

Statyczna analiza programu to analiza oprogramowania komputerowego wykonywanego bez faktycznego uruchamiania programów, w przeciwieństwie do analizy dynamicznej, która jest analizą wykonywaną na programach podczas ich wykonywania.

Dynamiczna analiza kodu dla SBT - testy jednostkowe

7 minut(y)

Dynamiczna analiza programu to analiza oprogramowania komputerowego wykonywanego przez wykonywanie programów na rzeczywistym lub wirtualnym procesorze. Korzystanie z metryk testów, takich jak pokrycie kodu, zapewnia, że przetestowano odpowiednią ilość możliwych zachować programu. Aby analiza dynamiczna programu była skuteczna, program docelowy musi być wykonany z wystarczającą ilością danych wejściowych do testów, aby uzyskać interesujące zachowanie. Testy jednostkowe, testy integracyjne, testy systemowe i testy akceptacyjne wykorzystują dynamiczną analizę programu.

Przenośna Scala

5 minut(y)

Znajomy zajarał się językiem Rust. Opowiada mi jaki to wspaniały język i pokazuje przykłady kodu. Rust na pierwszy rzut oka wygląda jak skrzyżowanie C i języka Haskell plus kanały jak w języka Go. Czyni go to pretendentem do bycia najbardziej skomplikowanym językiem programowania na świecie. Pretendentem, bo istnieje wśród programistów JVM opinia, że najbardziej skomlikowanym językiem na świecie jest Scala. Scala jest skrzyżowaniem Javy i Haskella plus aktory z języka Erlang.

Wróc do góry ↑

Linki zewnętrzne

Tutoriale i książki